Skip to content

Dienstregeling 2015 Bus

Het OV-bureau heeft op 24 juni de definitieve dienstregeling voor 2015 vastgesteld. Op deze pagina staan alle wijzigingen beschreven. Op lijnen die niet vermeld staan vinden geen noemenswaardige wijzigingen plaats (zoals wijzigingen in vertrektijden enz.).

Q-link 4 (Beijum – P+R Kardinge – Hoofdstation – P+R Hoogkerk – Roden v.v.)
‘s Avonds en op zondag rijdt lijn 4 vier keer per uur; twee keer van Beijum naar P+R Hoogkerk en twee keer van Beijum naar Roden. De ritten tot P+R Hoogkerk worden geschrapt omdat er nu overbediening plaatsvindt op lijn 4. Tussen P+R Kardinge en P+R Hoogkerk blijven ‘s avonds en op zondag vier bussen per uur rijden, alhoewel de kwartiersdienst niet meer exact om het kwartier een bus op Q-link 3 of 4 zal bevatten, maar de ene keer de interval tien minuten wordt en de andere keer twintig minuten. Op donderdag- en vrijdagavond  blijven er wel twee extra ritten per uur rijden op het traject Beijum – Hoofdstation.

Q-link 5 (Annen – Zuidlaren – P+R Haren – Hoofdstation – UMCG – Station Europapark v.v.)
In de spitsuren buiten de vakanties gaan er extra ritten tussen P+R Haren en het UMCG rijden. In de ochtendspits zijn dit tussen 7:30 en 8:30 uur zes extra ritten in totaal richting het UMCG, ’s middags van het UMCG naar Haren tussen 16:15 en 17:15 uur zijn er eveneens extra ritten. Daarmee ontstaat in de spits een 5-minutendienst tussen het UMCG en P+R Haren in de spitsrichting. De periode dat spitsbussen rijden van/naar Annen op werkdagen buiten de vakantieperiode als in kleine vakanties wordt tot omstreeks 18:30 uur aankomend in Annen i.p.v. 18:00 uur. Doordat er vanaf december iedere zondag koopzondag in Groningen is gaat lijn 5 op zondag tussen 11:00 en 18:00 uur standaard ieder kwartier rijden tussen P+R Haren en Station Europapark. Tussen Haren en Annen blijft dit één keer per uur.

Lijn 9 (P+R Zernike/Station Noord – Selwerd/Paddepoel – Oranjebuurt – Akerk – Hoofdstation – De Wijert v.v.)
De bus gaat beter aansluiten op de trein. Daardoor veranderen de vertrektijden tussen Paddepoel en het Hoofdstation.

Q-link 11 (Zuidhorn – Aduard – Slaperstil – Reitdiephaven – P+R Zernike – Paddepoel – Station Noord – Grote Markt – Hoofdstation v.v.)
De bus van 8:30 uur in Zuidhorn sluit niet meer aan op de trein naar Leeuwarden. Dat komt doordat de bus van 7:45 uur op het Hoofdstation in Groningen vijf minuten later gaat vertrekken om beter aan te sluiten op de trein vanuit Delfzijl op Station Noord.

Lijn 12 (Hoofdstation – Station Europapark – Driebond – P+R Kardinge v.v.)
De rijtijden worden verruimd door de grote vertragingen die op deze lijn ontstaan

Lijn (6)12 (Bellingwolde – Winschoten v.v.)
Zullen vanaf 17 augustus 2014 worden uitgevoerd met midibusjes. In Winschoten wordt niet meer gereden via het centrum en ziekenhuis. Lijn 612 komt te vervallen.

Lijn 13 (Winschoten – Veendam v.v.)
Op zaterdag worden enkele ritten vervangen door een LijnBelBus.

Q-link 15 (Hoofdstation – Ringweg West – Paddepoel – P+R Zernike v.v.)
Lijn 15 zal alleen nog maar tijdens de eerste week van de zomervakantie rijden.

Lijn 15 (Emmen – Stadskanaal v.v.)
De lijn gaat via Weerdinge rijden in plaats van via Klijndijk.

Lijn 35 (Groningen – Oldehove v.v.)
In de avond wijzigen de vertrektijden om op het gezamenlijke traject van lijn 35 en 39 beter te spreiden over de avond. Daardoor zal er ook tot 22:30 uur ieder uur een bus rijden. Om 22:34 uur vertrekt de laatste rit van Groningen naar Oldehove.

Lijn 39 (Groningen – Surhuisterveen v.v.)
Er gaat in de ochtendspits een extra rit, vertrek om 7:28 uur vanaf het station in Zuidhorn naar Grootegast rijden. Vanaf daar rijdt deze rit door als lijn 639 naar Groningen.

Lijn (1)40 (Groningen – Appingedam – Delfzijl v.v.)
Lijnen 40 en 140 zijn twee drukke lijnen. Daarom zullen er meer bussen gaan rijden. Buiten de vakanties op werkdagen komen er extra spitsritten van lijn 40 van Appingedam naar Groningen, vertrek vanuit Appingedam om 8:31 en 13:31 uur. De rit van 14:31 uur vanuit Appingedam start voortaan in Ten Boer. Vanuit Groningen vertrekt buiten de vakanties op werkdagen een extra bus naar Ten Boer om 14:32 uur. Tijdens de korte vakanties wordt er voortaan tussen de ochtend- en middagspits een halfuursdienst gereden. Ook op zaterdagen rijdt men tussen -globaal- 10:00 en 18:00 uur voortaan volgens een halfuursdienst.

Lijn 42 (Emmen – Ter Apel v.v.)
De lijnen 42 en 70 worden tijdens de spitsuren in Ter Apel aan elkaar gekoppeld, zodat reizigers naar Vlagtwedde niet meer in Ter Apel hoeven over te stappen. De ritten zullen volledig onder lijnnummer 42 worden gereden. Over de hele route wijzigen vertrektijden om beter aan te sluiten op de scholen in Ter Apel en Emmen.

Lijn 43 (Delfzijl – Siddeburen v.v.)
De bus van 7:00 uur van Woldendorp naar Siddeburen rijdt vanaf daar door als lijn 178 naar Groningen.

Lijn 45 (Loppersum – Holwierde v.v.)
De aansluiting op lijn 61 in Holwierde wordt buiten de ochtendspits slechter. In Loppersum blijft de bus wel aansluiten op de trein van en naar Groningen.

Lijn 47 (Groningen P+R Kardinge – Ten Boer v.v.)
Lijn 47 zal vanaf december worden gereden als Buurtbus, worden ingekort tot het winkelcentrum in Lewenborg en worden hernummerd tot lijn 563. Samen met de huidige Buurtbuslijnen ontstaat er een nieuw Buurtbusnetwerk.

Lijn 48 (’t Waar – Winschoten v.v.)
De vaste ritten in de ochtend worden omgevormd tot LijnBelBus.

Lijn 54 (Groningen – Onnen – Gieten v.v.)
Tussen 10:00 en 18:00 uur op zaterdag gaan er extra ritten rijden op het traject tussen Groningen en Onnen ter vervanging van lijn 58.

Lijn 58 (Groningen – Annen – Assen v.v.)
Lijn 58 wordt op zaterdag geschrapt op het traject tussen Groningen en Annen. Ter compensatie gaat lijn 54 overdag vaker rijden naar Onnen. Tussen Zuidlaren en Annen wordt de lijn overgenomen door Q-link 5, terwijl tussen Annen en Assen midibussen gaan rijden onder lijnnummer 58. Tussen Zuidlaren en Noordlaren gaat een LijnBelBus rijden.

Lijn 62 (Loppersum – Uithuizen v.v.)
Lijn 62 wordt vanaf december gereden als Buurtbus en hernummerd tot lijn 562. Er komen nieuwe vertrektijden, met aansluiting op de trein in Loppersum.

Lijn (1)63 (Groningen – Zoutkamp/Lauwersoog – Holwerd Veerhaven v.v.)
Op werkdagen om 8:02 uur gaat er vanuit Groningen een extra bus naar Lauwersoog rijden. Op zaterdag gaat er een extra rit op lijn 63 rijden om 8:58 uur vanuit Lauwersoog naar Zoutkamp. Vanuit Zoutkamp rijdt deze door als lijn 65 naar Groningen.

Lijn (1)65 (Groningen – Zoutkamp v.v.)
Lijnen 65 en 165 zijn in de huidige situatie twee afzonderlijke lijnen; lijn 65 is de basislijn en lijn 165 rijdt alleen in de spits. De lijnen zullen worden gefuseerd tot één lijn 65. Tussen Groningen en Leens zal de route van lijn 65 worden gereden, tussen Leens en Zoutkamp die van de huidige lijn 165. Door deze aanpassing wordt gelijk de overstaptijd op de trein in Winsum verbeterd. In Leens komt een nieuwe centrumhalte aan De Valge, ter hoogte van de aansluiting naar Vierhuizen komen nieuwe haltes en de halte Weegbrug in Ulrum komt te vervallen. Daarnaast zullen alle ritten van lijn 65 in Groningen voortaan weer naar het Hoofdstation gaan rijden. Een overstap op P+R Kardinge op bepaalde tijdstippen is dan niet meer nodig. De eerste rit op zondagochtend zal wel vervallen.

Lijn 67 (Winsum – Hornhuizen v.v.)
Lijn 67 komt te vervallen.

Lijn 68 (Winsum – Leens v.v.)
Lijn 68 gaat in Winsum weer beter aansluiten op de trein. In de spitsuren komt er ook een aansluiting op lijn 65 in de belangrijkste richting op dat moment. Lijn 68 gaat waar nodig met grote bussen rijden en zal vaker rijden in de ochtendspits. De huidige route is niet overal even geschikt voor grote bussen. Daarom zal zal de halte aan de ventweg van de N363 in Baflo worden verplaatst naar de provinciale weg zelf, ter hoogte van de Maarhuizerweg. Het eindpunt wordt de nieuwe centrumhalte aan De Valge in Leens. In Winsum gaat de bus via de Borgweg rijden.

Lijn 70 (Vlagtwedde – Ter Apel v.v.)
De lijnen 42 en 70 worden tijdens de spitsuren in Ter Apel aan elkaar gekoppeld, zodat reizigers naar Vlagtwedde niet meer in Ter Apel hoeven over te stappen. De ritten zullen volledig onder lijnnummer 42 gaan rijden. In de avonden en weekenden wordt niet meer via Bourtange gereden, maar via de Weende. Een alternatief voor Bourtange is er met lijn 11. Over de hele route wijzigen vertrektijden om beter aan te sluiten op de scholen in Ter Apel en Emmen.

Lijn 71 (Veendam – Alteveer v.v.)
Lijn 71 gaat in Nieuwe Pekela de route van lijn 110 door het dorp rijden. Lijn 110 neemt de route van lijn 71 over. Lijn 71 gaat via Zuidwending rijden, lijn 110 via Ommelanderwijk. Daarnaast worden op lijn 71 meer LijnBelBus-ritten aangeboden.

Lijn 75 (Winschoten – Stadskanaal v.v.)
Lijn 75 gaat in Oude Pekela dezelfde route rijden als lijn 110. Er komt in de ochtendspits een extra bus in beide richtingen om de drukte op te vangen.

Lijn 76 (Groningen – Veendam v.v.)
Lijn 76 komt te vervallen.

Lijn 79 (Scheemda – Zuidbroek v.v.)
In de middagspits zal lijn 79 voortaan worden uitgevoerd als LijnBelBus.

Lijn 83 (Groningen – Roden – Assen v.v.)
Lijn 83 wordt vanwege beperkt gebruik tussen Leek en Assen geknipt in Leek. Buiten de spits rijdt de nieuwe lijn 88 tot Leek en rijdt deze verder als lijn 85 naar Oosterwolde. Dan is er aansluiting op lijn 83 in Leek. Tijdens de spits wordt doorgereden als lijn 88. Op zaterdagen gaat lijn 88 ook rijden, tussen 10:00 en 18:00 uur. Lijn 83 (Leek – Assen) gaat in Norg via een snellere route rijden. Daardoor komt de halte Nagtegaalstraat te vervallen. Een vervangende halte is 750 meter verderop. In Assen gaat deze lijn beter aansluiten op de Intercitytrein.

Lijn 85 (Groningen – Oosterwolde v.v.)
De vertrektijden in Oosterwolde worden verschoven om aansluitingen te kunnen behouden op het overige OV. In Haulerwijk blijven de aansluitingen vanuit Bakkerveen en richting Norg behouden. In Groningen gaat lijn 85 altijd via het Martini Ziekenhuis en De Wijert rijden. In de daluren blijft het eindpunt van lijn 85 in Leek en wordt verder gereden als lijn 88 naar Groningen. ‘s Ochtends gaat de eerste rit van Oosterwolde naar Groningen drie kwartier eerder vertrekken op verzoek van reizigers.

Lijn 87 (Roden – Groningen Martini Ziekenhuis v.v.)
Deze lijn komt te vervallen wegens beperkt gebruik. Er komt tussen P+R Hoogkerk en het Martini Ziekenhuis een alternatief met lijn 189.

Lijn (1)89 (Drachten – Groningen v.v.)
Tussen Marum en Leek gaat lijn 89 voortaan altijd via de A7 rijden. Tussen Marum en Leek gaat een alternatieve lijn 89 rijden, die aansluit op de schooltijden van RSG de Borgen en Q-link 3 naar Groningen. De vervangende lijn 89 gaat alleen tijdens de spits rijden, daarna wordt de bediening gedaan door een LijnBelBus. Overdag gaat lijn 189 vanaf Drachten altijd naar Groningen rijden, tijdens de spits twee keer per uur, daarbuiten één keer per uur. ‘s Avonds en op zondag wordt als lijn 189 tussen Drachten en Marum gereden, met aansluiting op Qliner 304. In Drachten gaat lijn 189 aansluiten op andere bussen, in Groningen op de trein.

Lijn 91 (Buurtbus Appingedam – Loppersum v.v.)
Lijn 91 wordt hernummerd in lijn 561. Tussen Appingedam en Oosterwijtwerd gaat de bus rijden via Tjamsweer in plaats van Krewerd. De bus rijdt in de spitsuren in beide richtingen één keer per uur, en de vertrektijden wijzigen om beter aan te sluiten op de trein in Loppersum.

Lijn 92 (Buurtbus Stadskanaal – Sellingen v.v.)
Lijn 92 wordt hernummerd in lijn 512.

Lijn 94 (Buurtbus Stadskanaal – Gieten v.v.)
Lijn 94 wordt hernummerd in lijn 505.

Lijn 95 (Buurtbus Appingedam – Ten Boer v.v.)
Lijn 95 wordt hernummerd in lijn 564. De vertrektijden zullen wijzigen en de bus gaat tijdens de spitsuren één keer per uur rijden.

Lijn 96 (Buurtbus Appingedam – Delfzijl v.v.)
Lijn 96 wordt hernummerd in lijn 566. De route via Solwerd vervalt, in plaats daarvan gaan alle bussen via Tjuchem rijden. De vertrektijden wijzigen en de bus gaat tijdens de spits één keer per uur rijden.

Lijn 98 (Buurtbus Leek – Grootegast v.v.)
Lijn 98 wordt omgenummerd in lijn 550.

Lijn 99 (Flexbus Zoutkamp – Leens v.v.)
Lijn 99 wordt hernummerd in lijn 565.

Lijn 110 (Assen – Winschoten v.v.)
In Nieuwe Pekela gaat lijn 110 rijden via de huidige route van lijn 71. Lijn 71 zal de route van lijn 110 overnemen. Lijn 110 gaat rijden via Ommelanderwijk, lijn 71 via Zuidwending. Tussen Gieten en Assen zal lijn 110 voortaan op werkdagen twee keer per uur rijden ter vervanging van Qliner 302. Door veranderde vertrektijden van de treinen zal er ’s avonds en op zondag geen goede aansluiting meer op de trein zijn in Winschoten. De treinen uit Groningen en Leer sluiten wel goed aan op lijn 110 naar Veendam. De laatste bus gaat in beide richtingen een half uur later rijden.

Lijn 119 (Delfzijl – Winschoten v.v.)
In Scheemda gaat lijn 119 via het station rijden om meer reismogelijkheden te bieden voor reizigers vanuit Wagenborgen en Nieuwolda naar Groningen. Daarom vervallen de haltes Scheemderlaan en Julianalaan in Scheemda. Vanuit Groningen gaan de treinen niet aansluiten op de bus. ’s Avonds en op zondag wijzigen de vertrektijden waardoor de bus in Delfzijl goed aansluit op de treinen van en naar Groningen. De aansluiting op lijn 140 vervalt op deze momenten. In Winschoten sluit de bus ’s avonds en op zondag aan op de treinen uit Groningen en Leer. Van maandag t/m zaterdag vertrekt er om 18:09 uur een extra bus vanuit Winschoten naar Scheemda. Om 18:28 uur vertrekt er een extra bus vanuit Delfzijl naar Wagenborgen en om 18:41 uur van Wagenborgen naar Delfzijl.

Lijn 171 (Groningen P+R Zernike – Hoogezand – Veendam v.v.)
De lijn vervalt op zaterdag wegens beperkt gebruikt. Doordeweeks gaat de lijn in de spits ieder half uur rijden. Ook komt er in de ochtendspits één extra rit, zodat er op het drukste moment een kwartierdienst ontstaat.

Lijn 174 (Groningen P+R Zernike – Veendam – Zuidbroek v.v.)
Lijn 174 neemt lijn 76 grotendeels over. In de spitsuren rijdt de lijn komende vanuit Zuidbroek via Veendam de route van de huidige lijn 76 naar het Hoofdstation in Groningen. Er wordt niet meer naar Zernike gereden. Buiten de spits blijft de lijn rijden tussen Zuidbroek en Veendam. ‘s Avonds en in het weekend zullen alle ritten van lijn 174 voortaan worden uitgevoerd met een 8-persoonsbusje.

Lijn 254 (Servicebus Haren)
De Servicebus in Haren wordt bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling vervangen door een LijnBelBus ter overbrugging naar het geheel schrappen van de lijn in december 2015.

Lijn 276 (Servicebus Hoogezand-Sappemeer)
De bezettingsgraad van lijn 276 is dusdanig laag dat het niet verantwoord is deze lijn in stand te houden. Daarom wordt lijn 276 omgevormd tot een Buurtbus, gereden door vrijwilligers. De nieuwe lijn krijgt het nummer 515.

Qliner 302 (Assen – Stadskanaal v.v.)
Qliner 302 komt te vervallen en wordt overgenomen door Qliner 312 en lijn 110.

Qliner 304 (Drachten – Groningen v.v.)
Door de drukte tijdens de kleine vakanties gaat Qliner 304 tijdens deze vakantieperiodes twee keer per uur rijden tijdens de spits.

Qliner 309 (Assen – Groningen v.v.)
Qliner 309 gaat op werkdagen voortaan ook ’s avonds rijden.

Qliner 312 (Stadskanaal – Groningen v.v.)
Qliner 312 gaat de vervallen Qliner 302 overnemen en op ongeveer dezelfde tijd rijden tussen Stadskanaal en Gieten, waar kan worden overgestapt op lijn 110. Vanaf daar wordt doorgereden naar Groningen. In de spits blijven de extra bussen rijden waar nodig. Tijdens de vakantieperiodes gaat lijn 312 minimaal één keer per uur rijden op werkdagen.

Lijn 637 (Groningen – Munnekezijl – Zoutkamp v.v.)
Lijn 637 wordt geschrapt op het traject Groningen – Zuidhorn. Er komen in Zuidhorn goede overstapmogelijkheden op de lijnen 11 en 39, alsmede de trein naar Groningen.

Lijn 640 (Appingedam – Groningen P+R Zernike v.v.)
Lijn 640 komt te vervallen. Een alternatief is er met de trein naar Groningen Noord en een overstap op lijn 11.

Lijn 665 (Winsum – Groningen P+R Zernike v.v.)
Lijn 665 komt te vervallen. Een alternatief is er met de trein naar Groningen Noord en een overstap op lijn 11.

Lijn 811 (Bad Nieuweschans – Winschoten v.v.)
De ritten op zondagochtend vervallen.

Lijn 817 (Bad Nieuweschans – Finsterwolde v.v.)
De ritten op zondagochtend vervallen.