Skip to content

Herewegviaduct tijdens bouw spoorknoop vervangen

16 oktober 2013

De gemeente Groningen wil het Herewegviaduct vervangen op hetzelfde moment als dat de spoorknoop Groningen ten westen van het Hoofdstation wordt gebouwd.

Uit een verkenning is gebleken dat het wenselijk is om het spoorviaduct op de huidige hoogte te behouden. Om hierbij aan de moderne spooreisen te voldoen, moeten de sporen dan wel worden verlaagd. Blijkt dit niet mogelijk te zijn, dan gaat de gemeente onderzoeken of een minimale verhoging van het viaduct mogelijk is. Dit noemt de gemeente de ‘plusvariant’.

Naast de plusvariant zijn er ook nog een variant in beeld waar een vrijliggend fietspad in twee richtingen op het viaduct wordt aangelegd, en een variant met een autotunnel en een brug voor langzaam verkeer. De aanpak van het viaduct zal in de ontwerpfase worden toegevoegd aan het ProRail-pakket voor de spoorknoop Groningen. De spoorbeheerder is ook door de gemeente verzocht een programma van eisen op te stellen. De kosten voor het viaduct worden geraamd tussen de 25 en 30 miljoen euro. De plannen moeten nog door de gemeenteraad worden goedgekeurd.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s