Skip to content

Overheden eens over spoortunnel Paterswoldseweg

26 augustus 2013

De gemeente Groningen, provincie Groningen en spoorbeheerder ProRail zijn het eens over de aanleg van een spoortunnel in de Paterswoldseweg, waar nu de spoorwegovergang ligt. Daarmee kan de extra sneltrein naar Leeuwarden eind 2017 rijden.

Volgens de overheden en de spoorbeheerder zijn de maatregelen ondanks de grote ingreep in het stadsverkeer noodzakelijk om Groningen in de toekomst per spoor bereikbaar te houden. De dienstregeling op de spoorlijn Groningen-Leeuwarden is al geïntensiveerd in de afgelopen jaren en ook op de overige regionale spoorlijnen zijn in de loop der jaren meer treinen per uur gaan rijden.

Op de lijn naar Leeuwarden blijven ondanks de inzet van extra treinen nog steeds vaak reizigers achter op stations door de drukte. Arriva wil daarom ieder uur een extra sneltrein laten rijden. Om deze in te kunnen passen in de dienstregeling is de spoortunnel onder de Paterswoldseweg nodig. Daarnaast zijn er nog een aantal maatregelen nodig, waaronder het verdubbelen van acht kilometer spoor tussen Hoogkerk en Zuidhorn. Ook moet er een spoorwegovergang in Leeuwarden worden ondertunneld.

Nu de gemeente en provincie het met elkaar eens zijn over de te nemen maatregelen zijn de Provinciale Staten in september aan zet. Als deze de tunnel goedkeuren en alles volgens planning verloopt kan de bouw van de tunnel beginnen in 2015. Als alles goed gaat moet de eerste extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden dan eind 2017 rijden. De kosten van alle maatregelen bij elkaar bedragen 144 miljoen euro.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s